sobota, 9 kwietnia 2016

ZADANIA WIELOKROTNEGO WYBORU - READING - MATURA - POZIOM ROZSZERZONY




CKE NA TEMAT...


Zadania wielokrotnego wyboru

Zadanie składa się z dwóch niezależnych od siebie tekstów powiązanych wspólnym tematem. Do każdego z nich dołączono odrębne zdania do dokończenia/pytania z czterema opcjami odpowiedzi. Jedno zdanie/pytanie może odnosić się do obu tekstów.

  • Trzy zdania/pytania wymagają od Ciebie odszukania w tekstach konkretnych szczegółów. Pozostałe dwa mogą dotyczyć określenia głównej myśli jednego lub obu tekstów, wskazania intencji autora lub określenia, do kogo tekst jest skierowany. Mogą też sprawdzać, czy potrafisz odróżnić, czy autor dzieli się swoją opinią, czy może cytuje fakty.
  • Jeśli masz za zadanie wyszukać w tekście szczegółową informację, pamiętaj, że może być ona wyrażona za pomocą innych słów niż w zadaniu. Będzie Ci potrzebna zatem znajomość synonimów i antonimów. Jeśli w zdaniu/pytaniu pojawi się takie samo słowo jak w tekście, zwróć uwagę na kontekst, w jakim zostało użyte w obu przypadkach i upewnij się, czy przekazana informacja jest rzeczywiście taka sama.
  • Jeśli masz określić, o czym jest tekst, zastanów się, które z proponowanych rozwiązań podsumowuje go lub w jakiś sposób streszcza.
  • Jeśli z zadania wynika, że masz określić, kim jest nadawca tekstu lub do kogo tekst jest skierowany, zwróć uwagę na wyrażenia, jakich używa autor, zwracając się do odbiorcy (odbiorców), co pisze o sobie i dla kogo przeznaczone są informacje zawarte w tekście.
  • Jeśli musisz określić rodzaj tekstu, zwróć uwagę na użyte środki językowe i stylistyczne charakterystyczne dla danego rodzaju tekstu.
  • Cel wypowiedzi jest często wyrażony w tekście w sposób niebezpośredni. Na przykład jeśli w tekście pojawiłby się fragment Ta wyprawa jest naprawdę niebezpieczna. Nie wolno ci lekceważyć takiego zagrożenia., to intencją autora byłoby prawdopodobnie ostrzeżenie kogoś.
  • Rozpoznając, czy podane w opcjach odpowiedzi zdanie jest faktem, czy opinią, pamiętaj, że musisz to zrobić, odnosząc się do tekstu. Nie oceniaj zdań zgodnie ze swoją wiedzą ogólną. Pamiętaj, że fakt to prawda obiektywna, a opinią jest pogląd subiektywny mówiącego lub innej osoby. Jeśli osoba mówiąca przedstawia coś jako realny, naukowo lub statystycznie potwierdzony, zweryfikowany stan rzeczy, należy uznać, że jest to fakt. W przypadku zadań wymagających wskazania opinii pomocne będą występujące w tekście wyrażenia, np. To my mind; In my view.
  • Zdania/Pytania zwykle uporządkowane są według kolejności pojawiania się informacji w tekstach. Najpierw przeczytaj zdanie/pytanie, potem odszukaj odpowiadający mu fragment w tekście. Jeżeli zadanie odnosi się do całego tekstu, szukaj w nim wyrażeń i zwrotów charakterystycznych dla wskazanej w zdaniu/pytaniu sytuacji.
  • Po rozwiązaniu zadań do pierwszego tekstu przystąp do rozwiązywania zadań do tekstu drugiego, kierując się takimi samymi zasadami.

A teraz ćwiczonka:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Thank you 4 ur comment:)